טריים, משומרים או קפואים? כיצד תצרכו ירקות וקטניות

המזון שאנו אוכלים מגיע בשלוש צורות עיקריות: טרי, משומר וקפוא. לכל צורה יש את היתרונות והחסרונות שלה, ובמזונות ובירקות שונים, באים לידי ביטוי יתרונות וחסרונות שונים.

מה הבעיה עם מזון בשימורים?

הטיעונים נגד מזון משומר הם שהוא מכיל כמויות גדולות של מלח, דבר העלול להזיק לסובלים מבעיות בריאות, בדגש על הסובלים מלחץ דם גבוה. בנוסף, מזון בקופסאות שימורים עובר תהליכי חימום בטמפרטורות גבוהות על מנת להשמיד את החיידקים שבמזון. פעולה זו גורמת לאובדן של חלק מהויטמינים והמינרלים המצויים במזון באופן טבעי. ולבסוף, בחלק מהשימורים קיימת הוספת חומרים משמרים וצבעי מאכל.
אך קיימים גם מספר יתרונות לצריכת ירקות משומרים. למעשה, מבחינת הבריאות שבאכילת מזונות משומרים – תלוי באיזה מזון מדובר.

הנה כמה דוגמאות להמחשה:

עגבניות: טרי או משומר?

עגבניות משמשות אותנו הן בצורתן הגולמית והן לבישול. כאשר אנו צריכים אותן לבישול, האם כדאי לבחור בעגבניות טריות או במשומרות? היתרון הבריאותי הבולט והמשמעותי ביותר בעגבניות הוא חומר שנמצא בהן ונקרא ליקופן. זהו פיגמנט המעניק לעגבניה את צבעה האדום המבריק, והוא יכול לסייע במניעת סרטן, מחלות לב וסוכרת.
מחקרים גילו שבניגוד לרכיבים אחרים, בישול הירק המכיל ליקופן לא רק שאינו פוגם בליקופן, אלא אף גורם לשחרור מוגבר שלו. הטמפרטורה הגבוהה הקיימת בתהליך שימור העגבניות, למעשה משחררת מהן את הליקופן והופכת אותן לבריאות יותר. מסקנה: עגבניות אפשרי לאכול גם משומר.
טיפ קטן: כדאי לבחור את העגבניות המשומרות ללא תוספת סוכר. שימו לב שקיים הבדל בין רסק עגבניות לעגבניות מרוסקות. ברסק עגבניות לרוב יש תוספת של סוכר ו/או מלח, בעוד שבעגבניות מרוסקות, לרוב, מדובר בפרי עצמו ללא תוספות.

מיץ לימון: טרי או משומר?

מיץ לימון מבקבוק הוא מאוד נוח – אין בו גרעינים, לא צריך ללכלך את הידיים במיץ והבקבוק גם אף פעם לא ישפריץ לכם לעין. יחד עם זאת, לסוגים רבים של מיץ לימון מוסיפים חומרי שימור, חומרי טעם וריח, סוכר ושאר תוספים מלאכותיים. אלו הופכים את הטעם לפחות טוב וגם פחות בריאים. לימון טרי מצד שני, מכיל ויטמין C ועוד מגוון של רכיבים בריאותיים המרוכזים במנות גבוהות.
התוצאה – במקרה של מיץ לימון – עדיף טרי.

אפונה וחומוס: טרי, קפוא או משומר?

קטניות דורשות השקעה בהכנתן ולכן רבים נמנעים מלצרוך אותן. הקטניות, ביניהן האפונה, השעועית הלבנה והחומוס, מכילות בתוכן כמות גדולה של ויטמינים ומינרלים. בתהליך שימור הקטניה, הערך התזונתי וצבעה מדלדל. לכן מומלץ לצרוך אפונה וחומוס בצורתם הטרייה או הקפואה, בה הערך התזונתי נשמר.

לסיכום, את רוב הירקות, הפירות והקטניות עדיף לאכול בצורתם הטרייה או הקפואה.

ירקות ופירות קפואים מצוננים מיד לאחר שהם נקטפים, כך שהם משמרים רמות גבוהות של ויטמינים ונוגדי חמצון עד רגע האכילה. זהו פתרון נפלא לאכילת ירקות מיידית ונגישה.
במקרה של העגבניות, המצב שונה מעט. את העגבניות המשומרות ניתן לשלב בשמחה בתפריט היומי. העדיפו את אלו שאינן מכילות תוספת סוכר וחומרי טעם וצבע.

מומלץ לקרוא גם: המדריך המלא לסוגי עגבניות

עקבו אחרי ערוץ הבריאות

0 תגובות