מה אסור לעשות בהריון?

פרופ' רפי קרסו מארח את ד”ר אלדד קטורזה מומחה לסקירות מערכות ובדיקות בהריון, שמספק מדריך מלא למה שאסור לעשות במהלך ההריון

תזונה בהריון

האם מותר לעשות דיאטה בהריון?
אישה ממוצעת עולה בהריון כ-12.5 ק”ג, כאשר ככל שהאישה רזה יותר, כך היא תעלה יותר.
לא מומלץ לעשות דיאטה בהריון, ההפך – חשוב לאכול בצורה מאוזנת, תוך צריכה של כל אבות המזון.
מומלץ לאכול כל כמה שעות ארוחה קטנה, כלומר לפזר את הארוחות לאורך היממה, כך שתהיה לעובר אספקה מתמדת של כל אבות המזון לאורך היום.
כמו כן, ידוע שאישה מערבית לא אוכלת בצורה מאוזנת. לכן מומלץ לצרוך מולטי ויטמין, על מנת לספק לעובר את הוויטמינים והמינרלים להם הוא זקוק, מבלי לגרוע מההתפתחות התקינה של האם בזמן ההריון.

עבור נשים עם סוכרת הריונית (תופעה יחסית לא נדירה) נדרשת דיאטה מיוחדת המותאמת באופן פרטני לכל אישה. בליווי של דיאטנית מומלץ להימנע מאכילה של סוכר חופשי ועוד.

בשורה התחתונה, עבור נשים עם הריון תקין, לא מומלץ לעשות דיאטה. מאידך, יש לשים לב לא לאכול בצורה בלתי נשלטת ומוגזמת, כי עלייה חריגה במשקל מעלה את הסיכון לפתח סכרת הריונית, מחלת יתר לחץ דם, והדבר גם מקשה לחזור למשקל אחרי הלידה.

כמה כוסות קפה מותר בהריון?
מותר לשתות עד 2-3 כוסות קפה או תה ביממה. יש לזכור, כי בכוס תה יש כמעט את אותה מנת קפאין כמו בקפה. לכן צריכת קפה ותה מקבלים התייחסות דומה.

מה מותר לאכול בהריון: ביצים, בשר, גבינות ודגים בהריון
מותר לאכול כמעט הכל. קיים חשש להידבקות בחיידק ליסטריה, העלול לגרום לזיהום במי שפיר וללידה מוקדמת. לכן יש לסגל הרגלים מותאמים להריון: שטיפה של ירקות ופירות במים וסבון, לאכול רק מאכלים מבושלים – בשר, דגים, ביצים. לא לאכול בשר נא או דגים לא מבושלים כמו בסושי, לצרוך מאכלי חלב מפוסטרים ולהקפיד לאכול מזון שבושל היטב.

מה אסור, מה מותר וממה מומלץ להימנע כשאת בהריון. תמונה: shutterstock

פעילות גופנית בהריון

הליכה או ריצה – מה מומלץ בהריון?

מותר ורצוי לבצע פעילות גופנית בהריון, אך לא פעילות גופנית מאוד מאומצת.יש לזכור שבמהלך ההריון יש עלייה של 50% בנפח הדם, לכן אם עושים פעילות גופנית לא מאוזנת עלול להיגרם עומס על הלב. אם כך, למה מומלץ לבצע פעילות גופנית בכל זאת? פעילות גופנית בהריון מומלצת ברמה יומיומית לשיפור ההרגשה הכללית, מניעת התפתחות מחלת יתר לחץ דם בהריון, רעלת או סוכרת הריונית ושיפור אספקת הדם בשליה.

הפעילות המומלצת ביותר היא: הליכה – שעה הליכה ביום, בקצב שמביא להזעה קלה ולא מעבר. לא מומלץ לעשות פעילות גופנית מאומצת כגון: ריצות משמעותיות, רכיבות אופניים, ספורט אתגרי וכן הלאה. בנוסף יש להימנע מספורט שיש בו סכנה של חבלות.

ואם התאמנתי לפני ההריון?

יש להתאים את הפעילות הגופנית להריון, כלומר למתן בהתאם למצב זה. לדוגמא בחודש שביעי לא מתאים לרוץ ריצת מרתון וסביר שגם גופך לא יאפשר זאת.

האם מותר להרים דברים כבדים בהריון?

רצוי להימנע מכל מה שכרוך בפעילות מאומצת, אך חשוב לזכור שאין מניעה מפעילות סבירה כמו הרמת ילד או עבודות בית בסיסיות.

* שימו לב שכל הדברים נאמרים עבור נשים בריאות עם הריון תקין, ולא במקרה של הריון בסיכון.

חדר המיטות בהריון

שינה: לישון על הגב, לשכב על הצד או שאולי בכלל עדיף לישון על הבטן בהריון?
בכל השלבים בהריון מומלץ לישון על צד שמאל, עד כמה שניתן לשלוט על כך.
שינה על הגב עלולה לגרום ללחץ של הרחם על כלי הדם בבטן, ולפגוע במידה מסוימת באספקת הדם לעובר.
אם אפשר, מומלץ לנסות להתרגל לישון על צד שמאל, אפשר להישען על כרית בצד ימין על מנת לתת הטיה של הגוף לצד שמאל, ולמנוע התהפכות לצד הימני.

יחסי מין: מה לגבי סקס בהריון?
מותר לקיים יחסי מין בהריון, למעט במצבים מסוימים: כאשר יש דימומים, חשש להפלה, או לצירים מוקדמים – במקרים אלו מומלץ להימנע מקיום יחסי מין כדי לא לגרום לדימומים או להשרות לידה בזמן לא רצוי. חשוב לזכור, כי בנוזל הזרע יש חומר שנקרא פרוסטגלנדינים, שעלול לגרום ללידה. מסיבה זו יש מי שממליץ לאישה הרה שמעוניינת לזרז לידה, בשלהי ההיריון, לקיים יחסי מין – זו לא אגדה אורבנית או מיתוס.

פינוקים בהריון

מקלחת חמה, סאונה וג’קוזי בהריון – האם מותר?
רצוי להימנע ממקלחות ממושכות במים חמים, ג’קוזי וסאונה. החום גורם להרחבה והרפיה של כלי הדם וירידה בלחץ הדם, כתוצאה מכך אספקת הדם לעובר עלולה להיפגע.

מסאז’ בהריון
כעקרון אין מניעה לעשות מסאז’ בהריון, אלא אם כן לוחצים על נקודות שעלולות לגרום לירידה בלחץ דם. עלייך לעדכן את המטפל שאת בהריון כבר מהשלבים המוקדמים של ההריון, ולהתייעץ האם הפעולה מותאמת להריון.
קיימים טיפולים המיועדים במיוחד לאישה ההרה ויכולים לסייע ולפנק את האישה בתקופה זו.

האם מותר לצבוע את השיער בהריון? לעשות גוונים או החלקה בהריון?
יש להימנע משימוש במוצרים קוסמטיים עם חומרים רעילים. חשוב לזכור, כי חומרים הנספגים בעור עלולים להגיע לעובר, בדיוק כמו האוכל והשתייה שהאם צורכת.
עבור כל תכשיר קוסמטי כגון ספריי, קרם, צבע לשיער, החלקות אורגניות, החלקות יפניות וכו’ יש לבדוק עם הספר או הקוסמטיקאית האם החומר מותאם ומומלץ לאישה בהריון ולוודא אינו מכיל חומרים רעילים, שאינם מותאמים.

קיץ בהריון

האם מותר להשתזף בשמש בהריון?

באופן כללי, לא מומלץ לאישה להעלות את טמפרטורת הגוף בצורה משמעותית, מאחר וזה עלול לגרום להרפיית כלי דם, ירידה בלחץ דם ופגיעה באספקת הדם לעובר. על כן רצוי להימנע משהיה ממושכת בשמש. השפעות קרינת ה-UV והשמש שליליות על בני אדם. בהתאם גם בהריון חשיפה ממושכת לשמש אינה מומלצת. בנוסף, חשוב לזכור שבשלבים מוקדמים בהריון, העובר קרוב לדופן הבטן, ולכן כל פגיעה או חבלה בעור או בגוף האם עלול לפגוע גם בעובר.

האם מותר להיכנס לבריכה ולים בהריון? 

מותר להיכנס לבריכה ולים בהריון, אך לא לזמן ממושך. בבריכה יש חומרים לא בריאים כמו כלור וברום, ובדרך כלל גם חשיפה לשמש, על כן לא מומלץ לשהות בבריכה לזמן ממושך. בים אין מגבלה מיוחדת מעבר לחשיפה לשמש. חשוב להקפיד על שתייה מרובה ולצמצם את החשיפה לשמש.

בריאות

תרופות בהריון: האם מותר לקחת אקמול בהריון?
יש להשתדל להימנע מנטילת תרופות כשאין בהן צורך בהריון. כאשר יש צורך בנטילת תרופה בהריון רצוי להתייעץ עם הרופא המטפל.
אישה שנוטלת תרופות באופן קבוע, תרופות כרוניות או מכל סיבה שהיא, צריכה לעדכן את הרופא לפני ההריון.
יש מצבים בהם ניתן להחליף את התרופה לתרופה אחרת, המתאימה לתקופת ההריון.
חלק מהתרופות טרטוגניות ועלולות לגרום למומים או פגיעה בעובר. לכן, כאשר יש ספק יש ניתן לפנות למרכז טרטולוגי, עמו אפשר ליצור קשר טלפוני לבירורים ושאלות על נטילת תרופות בהריון.

מה לגבי תרופות טבעיות בהריון?
חומרים טבעיים כמו תרופות הומאופטיות וצמחי מרפא, שלא יודעים בדיוק מה יש בהם, עלולים אף הם לעשות נזק. על כן גם במקרה של חומרים טבעיים צריך לערוך בירור עם הרופא המטפל או המרכז הטרטולוגי, על מנת להחליט האם בטוח להשתמש בחומר זה בהריון או לא. לדוגמא, היום ידוע שצריכה מוגברת של תה ירוק עלולה להזיק בהריון. לכן חשוב לדעת, שכל חומר שנכנס לגוף, גם אם הוא מוגדר טבעי, הוא בעל פוטנציאל נזק ויש לברר האם מותר לצרוך אותו, ואם כן באיזה כמות, בזמן ההריון.

האם מותר לעשות טיפולי שיניים וצילום רנטגן בהריון? ומה לגבי המגנומטר בכניסה לקניון?
יש להימנע בהריון מבדיקות עם קרינה מייננת כמו צילומי רנטגן ובדיקת CT. האלטרנטיבה לבדיקות אלו הן בדיקת אולטרסאונד המתבצעת בשימוש בגלי קול או MRI המתבצעת עם קרינה אלקטרומגנטית.
מגנומטרים בקניונים ובשדות תעופה הם למעשה גלאי מתכות, אשר עושים שימוש בשדה מגנטי. אין הוכחה כי הם מהווים סכנה להריון או לעובר ולכן אין מניעה לעבור בהם בהריון.
במקרה של טיפולי שיניים, רצוי לדחות טיפולים שאינם הכרחיים ולא לבצעם בהריון. אם נדרש טיפול בלתי נמנע כמו עקירה, טיפול שורש וכן הלאה, ניתן לבצע תוך עדכון הרופא המטפל במצבך. במידה ואי אפשר להימנע מצילומי שיניים בזמן ההריון, מבצעים אותם באופן נקודתי בפה, עם כיסוי עופרת המגן על הבטן ההריונית.

טיסה בהריון

האם מותר לטוס בהריון או עד איזה חודש מותר לטוס בהריון?
מותר לטוס בהריון, לפחות עד שבוע 32.
בטיסות ארוכות רצוי כל שעה שעתיים לעשות סיבוב הליכה של עשר דקות – רבע שעה במטוס, כדי לא לפתח פקקת בוורידי הרגליים.
רצוי להימנע מטיסות ממושכות. יש לטוס למקומות עם רמת היגיינה ורפואה סבירים, כדי שאם חלילה נקלעים למצוקה רפואית כלשהיא, ניתן יהיה לקבל שירותי רפואה סבירים.
חשוב לזכור גם בחו”ל להקפיד על ההיגיינה, אכילה של דברים שטופים, מבושלים היטב וכו’, כפי שפורט בסעיף תזונה בהריון.
אחרי שבוע 32 מומלץ להימנע מטיסה, בגלל סיכוי ללידה מוקדמת במקום בו לא תכננת ללדת. אם האישה מחויבת מסיבה כלשהיא לנסוע אחרי שבוע 32, יש לקחת את המצב של לידה מוקדמת בחשבון, ולקחת את התיק האישי וכל החומר הרפואי, כדי שאם האישה תקלע לסיטואציה של לידה יהיה  את כל החומר הרפואי בנמצא.

לסיכום, חשוב לזכור כי לנשים בריאות בהריון מותר כמעט הכל במידה ובשיקול דעת. הריון הוא לא מצב חולי וחשוב לזכור זאת.

מומלץ לקרוא גם:

טיסה לחו”ל בהריון- כל מה שחשוב לדעת

מה עליך לעשות אם נחשפת לאבעבועות רוח בזמן ההריון?

עקבו אחרי ערוץ הבריאות

0 תגובות