אל תתנו לחיידקים לצחוק עליכם: 10 הדיברות לצחצוח שיניים נכון

קבלו את 10 הדיברות לצחצוח נכון. אם תקפידו עליהם – תשמרו על השיניים שלכם בצורה הטובה ביותר.  

אי אפשר “לעבוד” על החיידקים בפה שלנו – לא מספיק להקפיד לצחצח שיניים, חשוב מאד לעשות זאת כמו שצריך, אחרת – הצחצוח לא משיג את האפקט הנדרש, ואת המחיר נשלם אצל רופא השיניים.
אז קבלו את 10 הדיברות לצחצוח נכון. אם תקפידו עליהם – תשמרו על השיניים שלכם בצורה הטובה ביותר:

1. צחצחו שיניים לפחות פעמיים ביום, בבוקר ובלילה

 כולנו מצחצחים שיניים בבוקר, כדי לשמור על היגיינה וריח פה רענן כשאנחנו פותחים את היום ופוגשים אנשים אחרים. אך חשוב לא פחות, ואפילו יותר, לצחצח את השיניים לפני השינה, שכן במהלך הלילה, פעילות הרוק קטנה משמעותית, וגורמת לסכנה מוגברת לעששת, היוצרת חורים בשיניים.
שימו לב, צחצוח השיניים חייב להתקיים לאחר הארוחה, אחרת אין בכך כל ערך. בבוקר – צחצחו אך ורק לאחר ארוחת הבוקר, ובלילה, לפני השינה, רק לאחר שסיימתם לאכול את פרור האוכל (או השתיה) האחרונים. לאחר הצחצוח – ניתן לשתות רק מים.

2. השתמשו במשחת שיניים מתאימה

 חשוב לבחור משחת שיניים שמכילה פלואוריד במינון מספיק מחד ושתתאים לצרכים האישיים של הפה, החניכיים והשיניים שלכם מאידך, והדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא פשוט לשאול את רופא השיניים שלכם על איזו משחה הוא ממליץ לכם. רופא השיניים האישי מכיר את הפה שלכם טוב יותר מכל אחד אחר, ויודע מהם האזורים הבעייתיים ונקודות התורפה הייחודיים לו.
לאחר שבחרתם עם רופא השיניים שלכם את משחת השיניים הנכונה לכם, יש להשתמש בזמן הצחצוח בכמות המתאימה. אין צורך בכמות רבה מאד של משחת שיניים על המברשת.

3. השתמשו בחוט דנטלי

כדאי לשלב שימוש בחוט דנטלי. גם אם מצחצחים נכון, לא תמיד ניתן להשיג את האפקט הרצוי. שימוש בחוט דנטלי לאחר הארוחה וגם לאחר הצחצוח עוזר להוציא את הלכלוך שמצטבר במקומות שונים, שאליהם המברשת איננה מצליחה להגיע ומונע נזק שעשוי לפגוע בשן באופן בלתי הפיך.

4. צחצחו את השיניים בעדינות ואל תפעילו כוח יתר

אנשים רבים שרוצים לשמור על בריאות השיניים, מאמינים, בטעות, שצחצוח חזק הוא צחצוח טוב יותר, שמצליח להגיע ליותר חיידקים ולסלק אותם מן השיניים ומהחניכיים, אך לא כך הוא. הפעלת כוח על המברשת בעת צחצוח השיניים, גורמת לנסיגת חניכיים. זוהי פגיעה שעלולה להיות בלתי הפיכה, וליצור בעיות חניכיים קשות בעתיד.

5. הקפידו להשתמש במברשת שיניים אישית ורק בה

המברשת נוטה לאגור חיידקים שמקורם בפה של האדם המצחצח. על כן, שימוש של אדם נוסף באותה מברשת פשוט מעביר את החיידקים לפה נוסף. כך עוברים החיידקים מפה לפה ומחוללים נזק כפול ומכופל. גם לאחר מחלה, מומלץ להחליף מברשת שיניים עקב החשש להעברת זיהומים.

6. צחצחו שיניים תוך הקפדה על “נקודות התורפה”

איך מצחצחים נכון? ראשית, חשוב לצחצח את השיניים מכל צדדיהם – מלפנים, מאחור ומלמעלה. אך בנוסף, יש איזורים קבועים שאנו נוטים להזניח ולפספס בצחצוח. עם הזמן מצטברים בהם חיידקים הגורמים לנזק בלתי-הפיך. אז כשאתם מצחצחים, הקפידו לצחצח את השיניים האחוריות, כולל הטוחנות האחוריות ושיני הבינה, שהגישה אליהן לא פשוטה (קיימות מברשות שיניים מיוחדות, עם ראש אינטרספייס מיוחד המותאם לניקוי שיניים אחוריות אלה). הקפידו גם לצחצח את קו החיבור בין השיניים לבין החניכיים, בתנועת סילוק לכלוך (מלמטה למעלה בשיניים התחתונות, מלמעלה למטה בשיניים העליונות). וכמובן, הקפידו לנקות ככל האפשר את הרווחים בין השיניים ואת חריצי השיניים.

7. סובלים מחניכיים רגישות? 

לבעלי חניכיים רגישות מומלצת מברשת בעלת סיבים רכים במיוחד, שתימנע את שחיקתם. גם אם אתם מזהים דימום קל בזמן הצחצוח – אל תפסיקו לצחצח. הדימום מלמד על תחילתה של דלקת חניכיים. לכן, על אחת כמה וכמה – אין להפסיק לצחצח, אלא לעקוב אחר הדימום בימים הקרובים, ולפנות לרופא השיניים במידה והדלקת נמשכת.

8. הקפידו לנקות גם את הלשון

הלשון מהווה כר גידול לחיידקים רבים. חלק ניכר מהריח הרע (הליטוסיס) שעולה לפעמים מן הפה – מקורו בחיידקים אלה. הם מתיישבים בחלק האחורי של הלשון ובחריצי הלשון, מפרקים את שאריות המזון שאנו אוכלים ותוך כדי התהליך – יוצרים את הריח הרע. לכן, כחלק מתהליך ניקוי הפה וצחצוח השיניים – חשוב לנקות גם את הלשון, עם מנקה לשון ייעודי או בעזרת מברשת השיניים הרגילה.

9. אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל לצחצח שיניים כמו שצריך

צחצוח שיניים זה הרגל בריא. יש אנשים שלא יכולים ללכת לישון בלי לצחצח שיניים, ויש אנשים שההרגל הבריא הזה מעולם לא הוטבע בהם, בין אם בגלל שזה לא היה חשוב בבית בו הם גדלו או מכל סיבה אחרת. גם אם אתם כבר מבוגרים, למודי בעיות שיניים וחניכיים ואורחים קבועים אצל רופא השיניים שלכם – אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל לשמור על היגיינת הפה כמו שצריך, כדי להציל את מה שאפשר להציל, ולצמצם ולעכב את הצורך בטיפולי שיניים כאלה ואחרים.

10. אף פעם לא מוקדם מדי להתחיל לצחצח שיניים

יש לכם ילדים קטנים? נכדים קטנים? חשוב שתדעו שיש להתחיל לצחצח שיניים מגיל קטן, עוד כשהם פעוטות. בהתחלה מצחצחים עם פד גזה המולבש על אצבע ההורה המצחצח. כשהילדים גדלים מעט – ניתן להשתמש במעט משחת שיניים המיועדת לילדים קטנים. ככל שהילדים מתבגרים, יש להתאים את מברשות השיניים ומשחות השיניים להתפתחותם. הכי טוב שתתייעצו עם רופא שיניים לילדים, כדי לבחור את מברשת ומשחת השיניים המתאימות.

    הרשמה לניוזלטר

    !זמן מעולה להרשם לניוזלטר שלנו
    .הישארו מעודכנים בתכנים של כל הערוצים

    עקבו אחרינו

    0 תגובות