האם עלי לדאוג שהתינוקת שלי לא עושה את מה שבני גילה עושים?

רופא הילדים, ד"ר אופיר בר און , מסביר את כל מה שצריך לדעת התפתחות מוטורית וזחילה תקינה אצל תינוקות.

הורים רבים בוחנים את ההתפתחות המוטורית של ילדיהם, בשנה הראשונה לחייהם, בהשווה לילדים אחרים בני גילם, ולעיתים, השוואה זו עלולה לגרום לתסכול רב, כשמגלים שבתחומים מסויימים – התינוק “אינו עומד בקצב” של תינוקות אחרים.

חשוב לדעת כי אבני הדרך ההתפתחותיות המוטוריות ברפואת ילדים הן טווח. אין גיל מדוייק/ספציפי שבו כל הילדים יעשו משהו. תמיד מדובר על טווח: מגיל מסויים ועד גיל מסויים – צפוי שילד יעשה משהו.
לדוגמה, ישיבה ללא תמיכה: הממוצע הכתוב בספרי ההתפתחות הוא גיל 6 חודשים, אבל יש ילדים שעושים זאת כבר בגיל 5 חודשים, ויש כאלה שיושבים ללא תמיכה, רק בגיל 7 חודשים. כל הטווח הזה “מותר”, ובמילים אחרות – תקין ובריא לחלוטין. אגב, זה שונה מהיכולת להתיישב לבד, שמתקיימת, לרוב, מעט מאוחר יותר, סביב גיל 8-9 חודשים.

ומה לגבי זחילה?

החל מגיל 7-8 חודשים רוב התינוקות מתחילים לזחול. הזחילה בהתחלה קצת מצחיקה ולא יעילה. לעתים הם בכלל זוחלים אחורה, אך לרוב, סביב גיל 8 חודשים, התינוקות כבר מזיזים את עצמם בצורה כזאת או אחרת, ממקום למקום, וגם הפעם – זה לא נכון לכל התינוקות. גם כאן יש טווח מותר. זחילה “אמיתית” טובה קיימת לרוב סביב גיל 9-10 חודשים.

ואם קיים עיכוב התפתחותי?

כאשר בכל זאת קיים איחור התפתחותי – זה דורש בדיקה והערכה. לא צריך להיבהל. ייתכן שהתינוק נולד פג, ובמקרה כזה בהחלט ייתכן עיכוב התפתחותי ביחס לתינוק בן-גילו שנולד במועד. ייתכן שהתינוק פשוט מעט איטי, ייתכן שהוא זקוק לעזרה ותמיכה מההורים או מאנשי מקצוע, כי למרות שההתפתחות היא תהליך טבעי, ניתן לעזור לילדים להתקדם ולהתפתח. יש תרגילים, פיזיותרפיה ואתגרים, בצורת משחק, שיעזרו לתינוק להתקדם.

במקרים יוצאי דופן – ייתכן שיש איזו בעיה, כמו בעיה בשרירים או בעיה נוירולוגית. יש ילדים שמקבלים כותרת של “היפוטוניה”, כלומר שרירים חלשים או רפויים. ברוב המקרים מדובר בממצא שפיר שנעלם עם הזמן, והילד דורש רק תרגול וחיזוק. אבל כאמור, יש גם מחלות של מבנה השריר או בעיות של העצבים המפעילים את השרירים. לא לדאוג, אלו מצבים נדירים יחסית.

מומלץ לקרוא גם:

הנקה מלאה: כיצד תוכלי לדעת שהתינוק אוכל מספיק?

החיים שלהם בידיים שלכם: תנו לתינוקות שלכם ויטמין K

    הרשמה לניוזלטר

    !זמן מעולה להרשם לניוזלטר שלנו
    .הישארו מעודכנים בתכנים של כל הערוצים

    עקבו אחרינו

    0 תגובות