טיול לשבת: מסלול משפחתי בנחל פולג

סוף השבוע הגיע, וזה אומר דבר אחד- יוצאים לטייל! המסלול בנחל פולג מתאים לימים כאלה בדיוק: מסלול קצר וקולע, קליל ומותאם לכל המשפחה, קרוב לבית (למי שגר במרכז), ומלווה בפריחה מרשימה – אי אפשר לבקש יותר מזה.

איך מגיעים?

נוסעים על כביש החוף עד לתחנת הדלק “דור אלון” בפארק יקום, שם מחנים את הרכב במגרש החניה שסמוך לתחנת הדלק, ממשיכים רגלית כ-400 מטר צפונה על כביש סלול בעקבות השלטים אל עבר “שמורת טבע שער פולג” עד שמגיעים לדרך עפר מסומנת שחור. אם אתם עם שני רכבים, מומלץ להשאיר רכב אחד בחניון וינגייט (חניון בתשלום), שנמצא מעבר לכביש, כלומר בכביש החוף לכיוון דרום.

נחל פולג. צילום: סיון דין

קצת על הנחל

נחל פולג נמצא באזור השרון והוא אחד מחמישה נחלים הזורמים לים התיכון באזור זה. הנחל מנקז את גבעות החמרה של אזור השרון אל עבר הים התיכון אשר בדרכו נתקל בשלושה רכסי כורכר מקבילים זה לזה אשר ביניהם עוברים כביש 2, 4 ו-6. בעבר, מי הנחל שזרימתם דלה “נתקעו” ברכס הכורכר האמצעי, עמדו והיו לביצה. הרומאים, ויש שאומרים שעוד הכנענים, יצרו פרצה ברכס הכורכר ועזרו לנחל להתחבר לים.  כך קיבל הנחל את שמו – השם “פולג” מגיע מעברות השם הערבי “אל פאליק” שפירושו “הפירצה”.

נחל פולג: צילום: http://www.inature.info

פריחה בחורבה

המסלול מתחיל סמוך לחורבות הכפר הערבי ” אלזַבָּאבִּדָה”, כפר שעמד כאן עד מלחמת העצמאות. למרגלות הכפר החרב ניתן לראות את מרבדי הפריחה המרשימים – כלניות, סביונים וגם אירוס ארצישראלי, הבולטים ביופיים אל מול המבנים ההרוסים.

סימון השביל בקטע זה אינו ברור, שבילים קטנים ורבים מתפצלים ומבלבלים. נוכל לזהות ממרחק את שדרת האיקליפטוסים שנמצאת מצפון מזרח לגבעה, והיא תהיה “כוכב הצפון” שלאורה נלך. בתום השדרה, נראה את הסימון השחור ממשיך לכיוון צפון, אל עבר מטע של עצי אפרסמון ששייכים למושב יקום, אשר בתקופה הזו בשנה עומדים עירומים.

נמשיך ונעבור בשער מגודר שמסמן את הכניסה הרשמית לשמורה באופן.  מזרחית לנו נוכל לראות את “בריכת החורף”, מאגר מים עונתי שמתמלא לו עם בוא הגשמים, בו חיים מינים שונים של דו חיים, וגם עופות מים שונים מגיעים לבקרו. הדרך מכאן עלולה להיות בוצית ורוויה בשלוליות. ניתן לנסות ולעבור בשולי השלולית או להיות מעט יותר אמיצים ולנסות להקיף את השביל ממערב דרך סבך הצמחים.

כ-100 מטר לאחר השלולית נגיע לפיצול שבילים – השביל השחור שאיתו נמשיך מטפס ועולה לרכס הכורכר האמצעי’ מהרכס תצפית נפלאה לכל הכיוונים. ממערב, גבעת הכורכר המערבית, מכון וינגייט והים התיכון, ממזרח נגלה לעברנו הישוב “אודים”, הגרעין הראשוני של הקיבוץ הוקם כאן בתחומי השמורה, ומבנה המזכירות עומד על תילו עד היום, מזכיר לנו את שהיה.

אל מולנו נוכל לראות את “תל פולג”, עיר כנענית שתחילתה לפני כ-4,000 שנה. קל להבין מדוע אנשים בתקופה עתיקה החליטו להקים ישוב דווקא כאן, היא נמצאת על גבעה מוגנת, מוקפת ביצות משלושת עבריה. כיוון שבצפון הייתה נקודת התורפה שלה, חצבו הקדמונים פרצה המחברת את נחל פולג עם הים התיכון. מה שמוכר לנו בטעות כ”פירצה הרומית”. נמשיך עם השביל השחור אל עבר הפירצה, כאשר הרקפות המסתתרות מתחת לסלעים ילוו אותנו מכאן במהלך הדרך.

הנוף מערבה מתל פולג אל “שמורת שער פולג” ומכון וינגייט. צילום: Ori

הפירצה

לאחר שנרד עם השביל מגבעת הכורכר, נלך בתוך סבך של קנים ועב-קנים, צמחי מים שאופייניים לנחלים ומסמנים לנו שהגענו לנחל פולג. מיד אחריהם נגיע אל ה-“פירצה הרומאית” המרשימה על גשר תחום במעקה, כאמור, הרומאים רק הרחיבו את הפרצה ולא יצרו אותה מאפס, בסופה נגיע לחורשת אורנים ובה מצבת זיכרון לשלושה מחברי קיבוץ אודים אשר נפלו על הגנתו. מכאן נמשיך לכיוון צפון מערב, נעלה בגבעה קטנה ובסופה נגיע לכביש.

נמשיך עם השביל השחור שעולה על גשר הולכי רגל מעל כביש החוף לעבר מכון וינגייט, נגיע לחניון ובסופו כניסה לשמורת “נחל פולג”. לאחר מספר דקות נגיע לפיצול שבילים – נמשיך עם השביל הכחול ומיד לאחר מכן פיצול שבילים נוסף בו נמשיך עם השביל הירוק. השביל הירוק יקח אותנו לעבר הדיונה הגדולה – דיונה ענקית של חול בה יוכלו הילדים הצעירים בגיל והצעירים בנפשם, להתגלגל בחול.

זהו סיום נהדר ליום קליל וחווייתי. ואם עוד “לא אמרתם די”- חמי געש נמצאים מרחק של 5 דקות נסיעה. בריכות מחוממות, מקלחות גופרית, סאונה וספא, מחממים ומרגיעים. יש גם מבצעים שווים מטעם חברות האשראי, מומלץ בחום!

חוזרים לאוטו

ממשיכים באותו השביל שהגענו איתו עד לחזרה לחניון וינגייט. אם לא השארתם שם את האוטו אתם ממשיכים עוד עם אותו השביל, חוצים את הכביש עם גשר הולכי הרגל, חוזרים לשביל השחור עד למצבת הזיכרון לחברי קיבוץ אודים, משם תראו שביל רחב ממשיך דרומה. ממשיכים ישר עם השביל הזה עד שמגיעים לאגם, שם עולים על רכס כורכר קטן, בסיומו חניון רכבים. ממשיכים עם הכביש המתחבר לחניון עד ההגעה לכניסה המחודשת לשמורה ואז פונים ימינה עד החניון הסמוך לתחנת דלק “דור אלון” סמוך לקיבוץ יקום.