כל מה שרצית לדעת על קולגן ולמה הוא כל כך חשוב

עידית שני, יוצרת קהילת הפייסבוק ״סודות היופי של בנות 40+-״, מסבירה לנו למה הקולגן הוא כל כך חשוב לבריאות הגוף והעור ומה לעשות כדי למנוע אובדן של הקולגן שמתרחש בגופנו ככל שמתבגרים.

מהו קולגן?

״קולגן הוא החלבון השכיח ביותר בגופנו והוא מהווה בין 25 ל־35 אחוזים מכלל החלבונים בגוף" מסבירה ד"ר דברה ג'לימאן, רופאת עור, מומחית בדרמטולוגיה קוסמטית מניו יורק.

"קולגן נמצא בדרמיס, שהיא השכבה האמצעית של העור, שמעניקה לעור יציבות".

״קולגן נמצא גם ב: עצמות, גידים, איברים הפנימיים, שרירים, כלי דם ושיער, והוא המרכיב העיקרי של רקמות החיבור שלנו. אפשר להגיד שהוא סוג של דבק שמחזיק את הגוף שלנו".

צריכת קולגן היא לא דבר חדש וככל הנראה הכנסת אותו לגופך מבלי ששמת לב כשאכלת  ג'לי רוטט, עוגות, יוגורט, מרשמלו, גלידה, מח עצם  ואפילו ויטמינים העטופים בציפוי שקוף וגמיש בכולם יש ג'לטין שהוא הצורה הפשוטה של קולגן שמקורו מהחי הוא היה שם ואולי גם חיזק מפרק או שניים בגופכם.

כל מה שרצית לדעת על קולגן ולמה הוא כל כך חשוב

עם השנים הגוף מייצר פחות קולגן

הבעיה היא שלמרות שהגוף שלנו מייצר קולגן כל יום, אחרי גיל 20 בערך אנחנו מאבדים יותר קולגן ממה שאנו מייצרים.

מגיל 20 גופך מאבד 1.5% בממוצע כל שנה. עד גיל 35 כבר איבדת 15% מהקולגן וזו הסיבה האחת שעורך מאבד מגמישותו ומתקמט ככל שעוברות השנים.

אחרי 10-15 שנה אנחנו מתחילים לראות את ההשפעה של אובדן הקולגן – חריצים עדינים בעור, קמטוטים בצידי העינים. אלו הדברים שתראו במראה. מה שלא רואים במראה אלו המפרקים המתחילים להתקשות הסחוסים המתקשים ועצמות המאבדות צפיפות. במפרקים הוא אחד ממרכיבי הסחוס שבזכותו אנחנו נהנות מתנועה חלקה וגמישה. זוכרות כמה גמישות היינו בתור נערות, הרבה לפני שגילינו את היוגה והפילאטיס והמתיחות והמכשירים והכאבים? בזכות הקולגן.

למה חשוב לקחת תוסף קולגן?

בסביבות גיל עשרים וחמש קצב ייצור הקלגן יורד. את התוצאה אנחנו רואות במראה מגיל שלושים. בגיל הזה העור מתחיל לאבד את הנפח ואת הברק הטבעיים שלו. כשהקולגן מתמעט העור מתחיל להתקמט. הקמטים נעשים בולטים יותר ככל שהקולגן אובד. כשהוא פוחת, גם חומרים אחרים מתחילים להיעלם:

המעטפת של העצמות נחלשת, הסידן מתחיל לברוח מסת העצם יורדת, העצמות נעשות שבירות יותר. באותו הזמן מתחילה שחיקה בסחוסי המפרקים, שגורמת לכאבי פרקים ומקשה על פעילות גופנית.

פעילות גופנית היא קריטית אחרי גיל שלושים, כי כשאנחנו מאבדות קולגן אנחנו גם מאבדות מסת שריר. הירידה הזו גם גוברת עם הגיל. עד גיל 50 לעומת זאת אנו צפויות לאבד קרוב ל-50% מרמות הקולגן בגוף!!!

זוכרת את העור המתוח והבוהק שהיה לך בתחילת שנות ה-20 שלנו? הכל בזכות הקולגן…

אף פעם לא מאוחר להוסיף קולגן לתפריט היומי:

בגיל 35 – כי את לא רוצה לאבד את הנפח

בגיל 45 – כי את חייבת להפסיק את הנשירה

בגיל 55 – כי את רוצה לחסל את העיגולים מתחת לעיניים

בגיל 65 – כי הכאבים בברכיים הורגים אותך

בגיל 75 – כי רחבת הריקודים קוראת לך לחזור…

יש קולגן לכל גיל!!

כן, כן ועוד פעם כן…

האם אבקת קולגן מלאכותית יכולה להפוך את כולנו לצעירים ומתוחים ולמלא את החסר?

"קולגן לא יעניק לכם בן לילה עור רך כמו של תינוק, אבל צריכת קולגן מגבירה את גמישות העור ומסייעת לתהליך התיקון שלו ומעודדת את הגוף ליצור קולגן חדש", מוסיפה דר׳ ג'לימאן.

״משקאות קולגן ואבקות הוכיחו כבעלי תכונות נוגדות חמצון, שמגינות על העור על ידי הגבלת ייצורם של רדיקלים חופשיים, שעלולים לפגוע בתאי העור, מסייעים לגמישות העור ומפחיתים כאבי מפרקים אחרי כמה שבועות. גם אם הצטיידתן בכמויות מסחריות של אבקת קולגן ואתן חוששות שאולי הנזק עולה על התועלת, אין צורך להיכנס ללחץ… "קולגן לא מזיק גם אם לוקחים ממנו כמויות גדולות. אפילו עד 20 גר׳ ליום", מסבירה ד"ר ג׳לימאן.

אם את נגד תוספים מלאכותיים ובעד התבגרות העור איבוד הנפח וקבלת הקמטים הקפידי על אכילת ירקות ופירות טריים, שומנים בריאים, הרבי בשתיית מים והמעיטי בצריכת ממתקים ומזון מעובד הימנעי מצריכת יתר של סוכר ואלכוהול, מעודף חשיפה לשמש ומעישון הגורמים לעור להתבגר מהר יותר.

6 תפקידים מרכזיים של חלבון הקולגן בגופך

לקולגן יש מגוון תפקידים מרכזיים בגוף והם בהחלט משמעותיים יותר מאשר שמירה על מראה עור מתוח בלבד:

1. מסייע בשיקום שרירים לאחר אימון – כמויות תקינות של קולגן בגוף נותנות לשרירים ולגידים את הגמישות הנחוצה, מעבר לכך, הקולגן מאפשר לשרירים להשתקם לאחר פציעות ולכן חשוב לשמור על כמויות מומלצות.

2. משחרר שומן מדפנות עורקים – תזונה לקויה מביאה להצרה שלהם ולהפרעה בזרימת דם תקינה. שמסוכנת וגורמת למחלות לב שונות ולמצבים קריטיים כמו מפרצת ושבץ, חשוב שהעורקים יעברו "ניקוי" הקולגן לוקח חלק בעבודה הזו, ומאפשר להסיר, שומן ששקע בדפנות עורקים.

3. מגביר ייצור של אנרגיה תאית כשאנו מרגישות עייפות גופנית כללית – לרוב מראה שהתאים בגופנו עייפים גם הם ולא מייצרים אנרגיה בכמויות הנדרשות. הקולגן עוזר להחזיר לתאי הגוף את האנרגיה שהוא צריך כדי להתגבר על עייפות ולייצר אנרגיה.

4. לוקח חלק בבניית גדילי דנ"א – חלק מתהליך ההזדקנות קורה בגלל האטה של תהליך שכפול גדילי הדנ"א בגופנו האחראיים לייצור חלבונים שונים. הקולגן עוזר לשפר את בניית גדילי הדנ"א כך שהם מבצעים את תפקידם ודוחים/מונעים תסמינים של הזדקנות.

5. מסייע בתיקון נזקים במערכת העיכול – ותסמונת המעי הדליף. כדי ליהנות מבריאות חזקה, חשוב לשמור מערכת עיכול  מתפקדת המעבירה לגוף את הרכיבים החיוניים. לרבנו יש בעיות במערכת העיכול שנגרמות מהרבה סיבות, כשאחת הבעיות היא תסמונת המעי הדליף שהוא נזק לתאי דופן המעי שכבר לא נדבקים זה לזה, מה שגורם לדליפה של חומרים אל תוך מחזור הדם. קולגן מסייע לתקן את החורים הללו ובעיות אחרות במערכת העיכול, כך שהוא אחראי לבריאות של כלל גופנו שמתחילה בקיבה

6. מסייע במניעת ירידה בצפיפות העצם – אוסטאופניה היא שלב מוקדם לאוסטיאופורוזיס הגורמת להיחלשות העצמות. לפי מומחים, צריכה של קולגן עוזרת למנוע את הבעיה ולחזק את העצמות גם בחלוף השנים. פירוש הדבר הוא שתוכלנה להישאר פעילות גם בגילאים בוגרים ולהאט את ירידת צפיפות העצם שתוקפת נשים רבות.

מחקרים אחרונים עוד מגלים את הפוטנציאל העצום של קולגן בקידום בריאות הלב, העורקים ותיפקוד יעיל של המערכת החיסונית. קולגן הוא אחד החלבונים העיקריים בגופך, הוא מורכב משרשראות חומצות אמיניות, הוא אחראי על רקמות חיבור כמו עור, גידים, שרירים, רצועות וכלי דם וחלקים בעיניים ובשיניים. קולגן מסייע גם בקרישת דם, בריפוי פצעים ובהגנה על מערכת העצבים השולטת על גוף האדם.

באילו מזונות הקולגן נמצא?

קולגן נמצא במזונות שונים כמו: מרק עצמות, בקר, דגים, עוף, חלב, ביצים.

אז למה לקחת תוסף באבקה או כמוסה אם אני אוכלת מאוזן?

בגלל 2 דברים עיקריים:

1.את לא אוכלת כל יום את כל המזונות שמספקים לך את כל אבות המזון

2. בגלל שאם אין לך דרך למדוד כמה גר׳, מ״ג או מ״ל את מכניסה לגופך – את לא תומכות בעור/גוף שלך. זה כמו שהרופא לא יגיד לך לאכול גבינה כחולה שיש בה פניצליום, אלא ייתן לך מרשם עם כמות מדוייקת של מ״ג.

מי רוצה לבדוק כמה קולגן את צריכה לקחת? גלי דרך הקישור הזה

איך אני יודעת שקולגן משפיע?

זו אחת השאלות שנשים שואלות בכל פעם שאנחנו נפגשות. למה? כי יש ביניכן כאלו שהתחילו לקחת ואפילו לכמה חודשים אבל הפסיקו כי הן לא ראו שינוי בעור הפנים. תראי, בגלל שאת מסתכלת כל יום במראה ואת לא רואה את התבגרות העור, נפילת הפנים ואיבוד הנפח, ככה גם לא תראי את השפעה של הקולגן. מה כן תראי ותרגישי:

1. שוקיים שכבר לא יבשות כמו המדבר

2. מרפקים עם לחות מתמשכת

3. מסביב לציפורנים כבר אין קילופים

4. היובש בעקבים – מתחיל להתרכך ולהיעלם.

5. הפנים שלך לא צועקים ״שימי עלי קרם״ בבוקר כשאת קמה

6. ריח הגוף שלך הרבה פחות חומצי

7. את מצליחה לישון כל הלילה בלי צורך לקום לשרותים כל שעתיים שלוש

8. את חופפת פעם בשבוע/שבוע וחצי כי השיער שלך לא שמנוני – הוא בריא!

לגוף שלנו לוקח זמן להראות את שינויים, תביני, מה שלקח כמה עשרות שנים ״לקלקל״ ייקח כמה חודשים לתקן.

איך תדעי שיש שינוי בפנים שלך? תפגשי עם חברה שלא ראית כמה חודשים ותראי את התגובה שלה, היא תשאל אותך מה עשית? איך זה שהפנים שלך צעירות יותר? זוהרות יותר? עם עור חלק יותר?

 

כאן תוכלי להתאים את הקולגן לגילך…

הכתבה מאת עידית שני, בעלת קהילת הפייסבוק ״סודות היופי של בנות 40+-״

עקבו אחרי ערוץ הבריאות

0 תגובות

אולי יעניין אותך גם: