חלומות גדולים, חללים קטנים: טיפים לשיפוץ דירה קטנה

כשאנחנו חולמים על דירה משלנו, לרוב אנחנו מפליגים בדמיון לוילה עם חללים גדולים ומרחבים, חדר לכל ילד, יחידת הורים ומרפסת, אבל חלומות לחוד ומציאות לחוד: רובנו לא נוכל להרשות לעצמנו חיים כאלו, במיוחד אם בחרנו לגור במרכזה של עיר, כנראה שנצטרך להסתפק בדירה קטנה. מעצבת הפנים ג'ני צ'רוואני מסבירה איך להתאים את החלומות שלנו לדירה קטנה ומהם היתרונות במרחבים הקטנים.

1. תכנון מראש

דירה קטנה יכולה לענות על כל הצרכים של זוג צעיר. מבחינת העיצוב, גם בדירה גדולה וגם בדירה קטנה הוא צריך להיעשות בהתאם לצרכים של הדיירים, להיות שימושי, יפה ונוח. ההבדל הוא שבדירה קטנה צריכים להיות יותר מדויקים. למשל, בדירה גדולה אפשר לבנות ארונות ואחר כך למצוא להם שימוש. בדירה קטנה צריך לדעת מראש למה נועד כל ארון. בעזרת דיוק והכוונה אפשר לחסוך המון מקום ולהפוך את הבית למקום נעים ונוח יותר.

היום מעצב עובד ומתכנן יחד עם הדיירים את הבית שלהם. אני שואלת המון שאלות ולאט לאט אני לומדת להכיר אותם – מה הם אוהבים לעשות בבוקר, מתי הם מארחים, מה חשוב להם בשגרת היום-יום בבית, אם יש להם משפחה גדולה. התהליך הזה עוזר לשני הצדדים להבין בדיוק מה הם הצרכים כעת ומה מתוכנן לעתיד וכך תכנון הבית יהיה יעיל ומדויק.


2. תחשבו רב שימושיות

בדירות קטנות חשוב לשים לב ל”רב שימושיות” בגלל שאין הרבה מקום.
לדוגמה, להרבה אנשים יש בבית פינת אוכל, אבל רוב הזמן הם אוכלים במטבח, ופינת האוכל משמשת רק לאירוח ובעיקר תופסת הרבה מקום. בדירות קטנות אני ממליצה לוותר על פינת אוכל, ולבחור באי שניתן לשבת לידו ולאכול. אם הדיירים נוהגים לארח הרבה או שמדובר במשפחה מורחבת, אז אפשר ללכת לנגר ולבנות תוספת שתיפתח רק במקרי הצורך, זה גם יעלה פחות משולחן וגם יהיה שימושי יותר.

צילום: דייב שוורץ

בהקשר הזה, גם ילד נוסף לא חייב לשנות את כל הבית או לאלץ את המשפחה לעבור לדירה גדולה יותר. אפשר לנצל את אותו חלל בשביל כמה ילדים. ילדים לא זקוקים לפרטיות, והם יכולים, ואפילו נהנים, לגדול ביחד באותו החדר. אפשר וחשוב לעצב לכל אחד פינה משלו כדי שירגישו שיש להם משהו משלהם, ואת זה אפשר לעשות על ידי צביעת הקירות בצבעים שונים, בעיקר אם מדובר על בן ובת.

צילום: דייב שוורץ

3. מקלחון במקום אמבטיה

עדיף שלהורים יהיה חדר רחצה משלהם, ואחר נוסף עבור הילדים. כדי להשיג את זה בדירה קטנה, אני בדרך כלל ממליצה לוותר על אמבטיה ולבחור במקלחונים. בתור אמא צעירה אני אומרת שככל שהמקלחת של הילדים קצרה יותר, ככה החיים שלי ארוכים יותר. באמבטיה מתפזרים צעצועים וצריך לקרצף אותה, ומקלחונים הם גם שימושיים יותר וגם חוסכים במים.

צילום: דייב שוורץ

4. פתרונות אחסון

לא חייבים להעמיס בארונות, או בכלל בפתרונות טריוויאליים, כמו שידות. יש פתרונות יצירתיים כמו להנמיך תקרה, למשל בשירותי האורחים, ולבנות שם בוידעם. אצלי בבית השתמשתי במקום של ארונות החשמל כדי לאחסן גם את האוכל של הכלב. לוחות החשמל צריכים מקום משלהם, אבל הם לא תופסים את כל הגובה, אז מתחת בניתי מעין שידה קטנה עם מדפים קטנים, והאוכל של הכלב מסודר שם.

5. לנשום עמוק, להפנים ולהפטר

הדיוק לא מתבטא רק בכך שלכל חפץ יהיה את המקום שלו ושהדירה תהיה מסודרת, גם הדיירים צריכים לארגן מחדש את החפצים שלהם, ואני מתכוונת בעיקר לזרוק את כל מה שלא צריך – צעצועים ובגדים ישנים, כלי פלסטיק במטבח – ולאחסן רק את החפצים שלא נמצאים בשימוש תכוף, כמו שקי שינה וציוד טיולים.


6. לא להתפשר על מקצועיות

אסור לוותר על אנשי מקצוע טובים. ראיתי מקרים שאנשים הוציאו את רוב התקציב על החומרים הכי יקרים בשוק, ובסוף לא נשאר להם כסף לאיש מקצוע שיעשה עבודה טובה, והחומר הכי יקר נראה זול בגלל עבודה לא טובה. פסיפסים למשל, אם לא מדביקים אותם כמו שצריך, יכולים לצבור עובש ופשוט אי אפשר לנקות אותם כשהם מודבקים לקיר, או אבן בלי ליטוש תוך חצי שנה סופגת אבנית, הצבע שלה משתנה ומופיעים כתמים. אלה דברים שחוסכים עליהם עכשיו ואז משלמים ביוקר, כי חייבים להחליף ולתקן.

7. שיפור במקום שיפוץ

יש מקומות בבית שחייבים לשפץ וצריך לעשות זאת טוב ולהשקיע כסף, אבל לא את הכול צריך להחליף, אפשר גם רק לשפר. למשל צביעה מחדש או צביעה של קיר בצבע שונה יעשו הבדל גדול; אפשר לרפד מחדש את הסלון במקום לקנות חדש; וגם קרמיקות, לפעמים מספיק שינוי קטן כדי ליצור אווירה חדשה. חוץ מזה, אין צורך לבחור בחומרים היקרים ביותר, חשוב יותר להשקיע באיש מקצוע שיעשה עבודה טובה. גם לגבי גופי תאורה, הרבה אנשים רואים בזה סמל סטטוס ורוצים להשקיע, אבל לרוב מספיק להשקיע בגוף תאורה אחד מרכזי. העיקר הוא להשקיע איפה שבאמת צריך, ולא להוציא הרבה כסף על הכול.

שיהיה שיפוץ קל ונעים!

ג’ני צ’רוואני, בת 34, למדה עיצוב פנים ואדריכלות בשיטת האומן והשוליה בסטודיו של האדריכלית ברברה ברזין. במהלך עבודתה עם טובי האדריכלים בארץ השלימה את לימודיה כהנדסאית אדריכלות.
משנת 2014 היא עובדת כעצמאית ועוסקת בתכנון ועיצוב פנים של בתים פרטיים, דירות ובתי מלון. בין הפרוייקטים שלקחה בהם חלק: שיתוף פעולה עם האדריכל אבנר ישר (תכנון מלון העסקים בבניין מגדלור), שיתוף פעולה עם האדריכל גדי פרידמן, תכנון חנות פקטורי 54 בקניון רמת אביב עם האדריכלית אורלי שרם.

    הרשמה לניוזלטר

    !זמן מעולה להרשם לניוזלטר שלנו
    .הישארו מעודכנים בתכנים של כל הערוצים

    עקבו אחרינו

    0 תגובות