טיול חוויתי ברמות מנשה

עמק השלום, מערת הפלמ"ח ופארק הדיג של יקנעם הסיפורים מאחורי המקומות.

עמק השלום – חווה למען הסביבה

לא רחוק מנחל השופט משתרע עמק השלום. בעבר נקרא המקום “רמת השניים”, על שם שני שומרי מטעים באזור שנהרגו במאורעות .1936 המקום ננטש עקב כישלון גידול המטעים, ובשנות השישים קם לתחייה כשהתיישבו בו גרמנים נוצרים והקימו חווה חקלאית. המתיישבים החדשים היו נוצרים אדוקים, חוקרי תנ”ך ואוהבי ישראל, שהאמינו שהגאולה קרובה ועם ישראל הוא העם הנבחר, לכן יש להכין את הארץ לשיבתו.

בהתמדה ובמסירות הם נטעו ושתלו, וכך הפריחו את אדמות הטרשים לחווה ירוקה וציורית. הם שמרו על אורח חיים אקולוגי וטבעי שהתבטא באופן עיבוד האדמה, שימוש במערכת חשמל סולרית ושתיית מי מעיין זכים. המתיישבים הקפידו על מזון צמחוני ואורגני שאת רובו גידלו בעצמם בעמק השלום.

בצוואתם ייעדו המייסדים את החווה לפעילות שתתרום לעם ישראל ותשמור על אופיו האקולוגי של המקום. עמותת לט”ם (לימודי טבע משולבים) מפעילה בחווה מרכז להדרכת טיולים וידיעת הארץ תוך שילוב נכים בפעילויות השונות.

מערת הפלמ”ח – חסמב”ה! חסמב”ה! חסמב”ה!

מערת הפלמ”ח
Photo: DiggerDina / CC BY-SA 3.0

בלב קיבוץ משמר העמק נמצאת מערת הפלמ”ח, מקום האימונים ההיסטורי של המחלקות המיוחדות. המערה שופצה והפכה לאתר המציג את מורשת הפלמ”ח בעזרת פעילויות ייחודיות וסימולציות.
הפעילות החווייתית כוללת ניווטים בדרכי הפלמ”ח, בישולי שדה, הצגת סיפורה ההיסטורי של המערה, לימוד קריאת מפה, הצפנת מברקים, מסלול מכשולים, טקס אש עם כתובת אש, בינגו פלמ”ח ומשחק משפחתי בשם “שניצל בורשט”.


פארק הדיג של יקנעם – דייג אוהב דגים
?

ישנה אמרה ישנה, לפיה “הנותן לאדם דג – נותן לו ארוחה אחת, אך המלמד אותו לדוג נותן לו ארוחה לכל החיים”. למרגלות הכרמל, בפאתי הפארק הביוספרי של יוקנעם, הוקם פארק דיג תיירותי עמוס אטרקציות מהנות הנקרא “דג בכפר”, בו מנסים ליישם אמרה זו. דיג וארוחות דגים, מזנון עשיר, ערבי שירה סביב בריכות הדיג – הן רק חלק קטן משלל הפעילויות.

פארק הדיג

סביבה זו טובלת במרבדי פריחות, יערות ופלגי מים וממגנטת אליה מבקרים מכל הארץ. טיולים וסיורים מוצעים גם בפארק הביוספרי (תואר בינלאומי המוענק על ידי אונסק”ו לשמורות טבע בקרבת מגורי אדם, העונות על שורת קריטריונים אקולוגיים ותכנוניים).

המקום מציע ציוד דייג מגוון להשכרה ולקניה, ומקיים פעילות נרחבת בתחום הדגה לכל הגילאים. לצד דייג למבוגרים, מוצע שפע פעילויות לילדים, כגון דיג בבריכת הילדים וימי הולדת עם הפעלות.
אפשרויות ההתניידות באזור הן מגוונות: השכרת רכבי גולף למשפחה, השכרת אופניים ליחידים ולמשפחות, וכמובן, סיורים רגליים בטבע בליווי מדריך – בנחל שופט ועמק השלום או בפארק הביוספרי, או סיור גלריות ואמנים במושבה יקנעם.

תמונה ראשית: זינה שיך-יוסף /  CC BY 2.5

    הרשמה לניוזלטר

    !זמן מעולה להרשם לניוזלטר שלנו
    .הישארו מעודכנים בתכנים של כל הערוצים

    עקבו אחרינו

    0 תגובות