תפוח אדמה או בטטה? תופתעו לגלות מה פחות משמין (פלוס מתכון פשוט)

האם יש הבדל בין תפוח אדמה לבטטה מבחינה תזונתית?  

הדמיון בין תפוח אדמה ובטטה עשוי להיות מבלבל.
גם תפוח אדמה וגם בטטה שייכים לקבוצת הפחמימות ולא לקבוצת הירקות, כפי שרבים טועים לחשוב. פירוש המילה פחמימה הוא סוכר. זאת אומרת, המילה סוכר היא מילה נרדפת למילה פחמימה.
תפקיד הפחמימה הוא לספק דלק לגופינו. ללא סוכר הגוף כולו, ובעיקר המוח, אינם יכולים להתקיים.

קיימים שני סוגי פחמימות – פשוטות ומורכבות.

אז מה ההבדל המהותי בין סוגי הפחמימות?

פחמימה פשוטה שווה לסוכר פשוט. סוג זה של פחמימה גורם לעלייה מהירה של רמות הסוכר בדם ולאחר מכן לירידה חדה, וכתוצאה מכך גם לשובע קצר של עשרים דקות בערך.
בעקבות עליית הסוכר המהירה בזרם הדם, הגוף מפריש אינסולין מהלבלב בכמות גדולה על מנת להכניס את כל הסוכר לתאים ולאזן את רמות הסוכר בדם. חלק מהאינסולין שהופרש בכמות גדולה נשאר בזרם הדם ומשמש כהורמון רעב, לכן כאשר אוכלים עוגייה או פרי – ברוב המקרים יש רצון לעוד.

פחמימה מורכבת, לעומת זאת, מלאה בסיבים תזונתיים. הסיבים מכילים ויטמינים ומינרלים וגורמים לספיחה של מים בדומה לספוג. תכונה זו מאפשרת שובע ממושך יותר. הן תפוח אדמה והן בטטה נמנים עם הפחמימות המורכבות.

אינדקס גליקמי

מושג חשוב נוסף בתחום הפחמימות נקרא אינדקס גליקמי. מחקרים גילו כי לכל פחמימה השפעה שונה על קצב עליית הסוכר בדם. ככל שקצב עליית רמות הסוכר מהיר יותר – כך האינדקס הגליקמי גבוה יותר. ככל שרמות הסוכר עולות בצורה מהירה יותר, כך השובע מאותה פחמימה קצר מועד. לבטטה השייכת לקבוצת הפחמימות המורכבות, קיים אינדקס גליקמי נמוך יותר מתפוח אדמה, בשל ריבוי הסיבים התזונתיים שבה, מכאן שהיא עדיפה על פני תפוח האדמה.

תפוח אדמה או בטטה? תופתעו לגלות מה פחות משמין
תמונה: shutterstock

אם כך, מה עדיף לאכול – תפוח אדמה או בטטה?

 הבטטה עשירה בויטמינים ומינרלים, סיבים תזונתיים ולכן עדיפה על תפוח האדמה. בנוסף צבעה הכתום מעיד על כך שהיא עשירה מאוד בפיגמנט בשם בטא קרוטן. זהו פיטוכימיקל שבאכילתו עוזר לנו למנוע תהליכים סרטניים, להאט תהליכי הזדקנות, להלחם בדלקות, ולנקות את הגוף מרעלים. בנוסף, הבטטה עשירה גם באשלגן, סידן וויטמין C.

מתכון פשוט וטעים להפליא של בטטה

1. לפרוס את הבטטה לפרוסות בעובי 1-2 ס”מ
2. להזליף מעט שמן זית, מעט מלח גס, פלפל שחור ורוזמרין
3. לאפות בחום בינוני בתנור עד שהבטטה מתרככת

האורז הלבן שייך גם הוא לקבוצת הפחמימות הפשוטות. אכילה של תפוח אדמה ואורז יחד בארוחה, יגרמו לאכילה גדולה מאוד של פחמימות. זה עלול לגרום לשיבוש מנגנון הכנסת הסוכר לתאים, לרעב מוגבר ולהשמנה.

מומלץ לקרוא גם:

לביבות בטטה טבעוניות – בריא וזריז

המדריך השלם לתפוחי אדמה

עקבו אחרי ערוץ הבריאות

0 תגובות

אולי יעניין אותך גם: