חלב: טוב או רע לנו?

צריכת מוצרי חלב היא נושא שנוי במחלוקת. האם כדאי להימנע מצריכתם? הדיאטנית הקלינית, הדס רק צימרמן, עונה.

מחקרים רבים ודיונים שהתקיימו בנושא מוצרי החלב, לא הובילו להמלצה חד משמעית בנושא. חלקם מעידים על תפקידו החשוב של החלב בתפריט היומי המומלץ, אחרים מספרים על הנזק שהוא גורם ועל כך שגוף האדם לא נועד לעכל חלב.

הגישה הקונבציונאלית

כיום, הגישה הרווחת ברפואה ובתזונה הקונבנציונאליות תומכת בצריכת מוצרי חלב. החלב מכיל כמות נאה של חלבון, שנספג בגוף בצורה טובה. כמו כן, אפשר למצוא בו גם ויטמינים ומינרלים כמו סידן, זרחן ומגנזיום. במחקר שנערך בשוודיה ראו שילדים שצרכו חלב 3% שומן בכל יום, סבלו פחות מהשמנה מאשר חבריהם שלא שתו חלב. בנוסף התברר שסוכר החלב, לקטוז, והוויטמין D שבו מסייעים בספיגת הסידן בגוף.

הגישה הנטורופתית

הגישה הנטורופתית אינה ממליצה על צריכת מוצרי חלב. לפי גישה זו החלב אינו מוצר בריא שעלול לגרום לבעיות בריאותיות. לגישתם, חלב פרה אינו מיועד למאכל אדם, שכן הגוף שלנו, כאנשים בוגרים, אינו מסוגל לפרק את סוכר החלב, הלקטוז. בגוף חסרים אנזימים שמפרקים את סוכר החלב, כך שהחלב אינו מתפרק כראוי ועלול לעורר תגובה חיסונית ובעקבותיה שורה של מחלות – החל מהצטברות ליחה הגורמת לדלקות באוזניים ובדרכי הנשימה (בייחוד אצל ילדים) וכלה במחלות לב וסרטן.
בנושא הסידן, מתנגדי חלב טוענים שאין משמעות לצריכת חלב בשביל הסידן, שכן ריבוי הזרחן ומיעוט המגנזיום שבחלב מפריעים לספיגתו של הסידן בגוף.

חלב: טוב או רע לנו?
מוצרי חלב. צילום: shutterstock

אז מה עושים?

כל אדם יבחר לו את הגישה שהוא מתחבר אליה יותר. במידה שהחלטתם להימנע ממוצרי חלב, חשוב שתוסיפו לתפריט היומי שלכם מוצרים אחרים המכילים סידן, על מנת לשמור על פעילות תקינה של מערכת הגוף ובריאות העצם.

מוצרים מעולם הצומח שעשירים בסידן הם: טחינה משומשום מלא, זרעי חמניות או דלעת, ירקות ירוקים, פירות יבשים (תאנים, תמרים), פולי סויה, חלב סויה ושקדים. לדוגמה, שתי כפות של טחינה גולמית משומשום מלא, מספקות כמות סידן הדומה לזו שבכוס חלב.

שימו לב, שאכילה מרובה של פירות וירקות מעודדת את ספיגת הסידן בגוף. לעומת זאת, עישון, תזונה עשירה במלחים וצריכה מוגברת של משקאות מוגזים, משקאות אלכוהוליים וקפאין, עלולים לפגוע בספיגת הסידן ולהגביר את הירידה בצפיפות העצם.

לסיכום, אין מחקר שקבע בצורה חד-משמעית האם מומלץ להשאיר את מוצרי החלב בתפריט היומי או להוציאם. מה שבטוח הוא שיש מקורות נוספים לצריכת סידן, שניתן ומומלץ להוסיפם לתזונה ומהווים תחליף מעולה למוצרי חלב.

מומלץ לקרוא גם:

אי סבילות ללקטוז ואלרגיה לחלב: מה ההבדל ואיך מתמודדים?

עקבו אחרי ערוץ הבריאות

0 תגובות

אולי יעניין אותך גם: