אחת ולתמיד: האם מומלץ לאכול ירקות ופירות אורגניים?

האם מזון אורגני בריא יותר? הדיאטנית הדס רק צימרמן מסבירה מה המחקרים אומרים.  

עולם המוצרים האורגניים, וביניהם גם ירקות ופירות, צבר תאוצה רבה בשנים האחרונות. הוא הפך פופולרי עד כדי כך שבכל הסופרים הגדולים יש מחלקה שלמה ממנו.
מזון אורגני הוא בעצם חקלאות שנועדה להגביל שימוש בחומרים תעשייתיים לדישון, חיטוי, הזנה של בעלי חיים והדברה, ובארץ קיים חוק שלפיו היא אמורה לעבוד. הבעיה היא שההנחה שמזון אורגני הוא בריא יותר לא הוכחה מדעית.

מה קבעו המחקרים בנוגע לתוצרת אורגנית?

מחקרים שונים וגדולים מאוד שנעשו מראים, שמוצרים אורגניים מכילים פחות ערכים תזונתיים כמו וויטמינים ומינרלים חשובים (ויטמין C, סידן ומגנזיום), ושאין הבדל בריאותי בינם לבין הירקות והפירות הרגילים. אז למרות שירקות אורגניים משווקים לנו כמזון בריא, זה לא הוכח כנכון ומצד שני מדובר בירקות ופירות יקרים הרבה יותר.

ומה לגבי כמות הריסוס הקיים בירקות?

בבדיקה שנעשתה בתוצרים אורגניים ביוזמת משרד החקלאות, נמצא שגם בירקות אורגניים יש שאריות של חומרי הדברה, ואף נמצאו בהם חומרים שאסורים בירקות רגילים, שאינם אורגניים.
מזון אורגני לא אמור להכיל חומרי הדברה. עובדה זו מגדילה את כמות החיידקים והמזיקים במזון לעומת המזון הרגיל. זאת אומרת אי המצאות חומרי ההדברה חושפת אותנו לבקטריות וזיהומים אחרים.

טענה נוספת היא כי השימוש הנרחב בדשן אורגני, יכול לגרום ריבוי של חיידקי מעיים במזון.

אחת ולתמיד: האם מומלץ לאכול ירקות ופירות אורגניים?
צילום: shutterstock

אילו ירקות ופירות בכל זאת מומלץ לקנות מתוצרת אורגנית?

למרות כל האמור לעיל, עדיין קיימת רשימה שמתפרסמת מדי שנה, של מזון שמכיל כמות גדולה יותר של ריסוס מאחרים. לכן את המזונות האלו באופן ספציפי – בהחלט כדאי לקנות מתוצרת אורגני. דוגמאות למזונות אלה הם: תפוחים, סלרי, עגבניות שרי, מלפפונים, ענבים, פלפל, נקטרינות ותותים.

לעומת זאת, ישנם ירקות ופירות שיש בהם שאריות ריסוס נמוכות ולכן מומלץ לאכול אותם מתוצרת רגילה. אלו הם: אספרגוס, אבוקדו, כרוב, מלון, תירס, חציל, אשכולית, קיווי, מנגו, פטריות ובטטה.

מומלץ לקרוא גם:

המלצה של דיאטנית: מה עושים כשהילדים לא אוהבים פירות וירקות?

עקבו אחרי ערוץ הבריאות

0 תגובות