המלצה של דיאטנית: שינויי התזונה לסובלים מרמת סוכר גבוהה בדם

הדיאטנית, הדס רק צימרמן, מסבירה מהו מצב של היפרגליקמיה- רמת סוכר גבוהה בדם ומה מומלץ לאכול במצב זה.

מה זה היפרגליקמיה?

היפרגליקמיה היא מצב בו קיימת רמה גבוהה של סוכר בדם. מצב זה קורה כשסוכר מהאוכל שאנחנו אוכלים נשאר בדם ולא נכנס אל תוך התאים.
סוכר גבוה בבדיקות הדם עלול להעיד על קיומה של מחלת הסוכרת או על נטייה לסוכרת. תוצאה של בדיקת סוכר בצום בבדיקת דם מעל מאה מיליגרם/דציליטר, היא נורת אזהרה לכך שהסוכר לא נכנס לתאים כמו שהוא אמור, וכך נוצרת היפרגליקמיה.

האם זה מצב מסוכן?

אדם יכול להיות במצב של היפרגליקמיה לזמן קצר, מבלי שיגרם לו נזק כלשהו. הסכנות של היפרגליקמיה מתייחסות לטווח הארוך. עלולה להיוווצר חסימת כלי דם שונים בגוף. במצב חמור – חסימת כלי דם המספקים דם ללב – מה שיכול להביא להתקף לב ומוות. עוד סיבוכים מסוכרת לא-מאוזנת בטווח הארוך, הם מחלות עיניים עד למצב של עיוורון, ובעיה בזרימת הדם בגפיים תחתונות.

מה הטיפול בהיפרגליקמיה?

הטיפול העיקרי נגד היפרגליקמיה הוא מניעה. הכוונה היא לאיזון הסוכרת וזאת על ידי תזונה מאוזנת. בנוסף מחקרים הראו שהפחתה של 7% ממשקל הגוף תועיל בשמירה על רמות סוכר מאוזנות בדם.

באופן כללי ובפרט לאנשים הסובלים מהיפרגליקמיה, הוצאה של הפחמימות בצורה קיצונית מהתפריט, לא רק שאינה מומלצת אלא גם מסוכנת. פחמימות, המספקות את הסוכרים והאנרגיה לגוף. אם נמנעים לחלוטין מפחמימות כאשר הסוכר אינו מאוזן, הדבר עלול להוביל למצב מסוכן הרבה יותר, שנקרא היפוגליקמיה, כלומר – חוסר של סוכר בדם.
כשהגוף נכנס למצב של היפוגליקמיה, תפקודן של מערכות גוף רבות עלול להיפגע. היפוגליקמיה גורמת לתחושות של עצבנות, הזעה (זיעה קרה), רעד ודפיקות לב. במצבים קיצוניים יותר גם לאובדן הכרה ופגיעה מוחית. אירועי היפוגליקמיה עשויים להופיע בעקבות צום ממושך ודיאטה דלת פחמימות.

אז מה עושים במקרה של היפרגליקמיה?

מומלץ לעבור לאכילת פחמימות מבוקרת: מנה עד שתי מנות פחמימה בכל ארוחה, לדוגמה, פרוסת לחם מלא או ארבע כפות אורז מהוות מנה אחת של פחמימה.
כמו כן, מומלץ לבחור בפחמימות מורכבות. פחמימות מורכבות הן פחמימות המכילות סיבים תזונתיים. הם גורמים לעיכול וספיגה איטיים יותר בקיבה ומכאן לפחות תנודות ברמות הסוכר בדם. פחמימות מורכבות הן: אורז מלא, לחם מחיטה מלאה, או מוצרי חיטה מלאה בכלל, וגם קטניות כמו שעועית, עדשים, חומוס ועוד.
בנוסף, שיבולת שועל (קוואקר) נמצאה כמאזנת את רמות הסוכר ולכן מומלץ להוסיף ארבע-חמש כפות ביום.
במידה וקיים חשש כי צמצום כמות הפחמימות בתפריט יוביל לתחושת רעב – מומלץ להוסיף ירקות לתפריט. ניתן להכין מראש, בכל בוקר, קופסה ובה חמישה ירקות חתוכים למהלך היום. הירקות יעניקו תחושת שובע בשל תכולת הסיבים הרבה שבהם.

לסיכום: לכל מי שנמצאו רמות סוכר גבוהות בדם, חשוב מאוד להקפיד על מעקב רמות הסוכר. כמו כן, מומלץ לא להימנע מפחמימות לחלוטין אלא לצרוך בצורה מבוקרת פחמימות העשירות בסיבים תזונתיים, ולהוסיף עוד ירקות לתפריט היומי.

עוד באותו נושא:

הכרס בולטת? דעו כי אתם מועדים לחלות בסכרת

מה גורם לסוכרת, מה ההבדל בין סוכרת סוג 1 וסוג 2 ואיך מטפלים בה?

עיוורון עקב מחלת הסוכרת

עקבו אחרי ערוץ הבריאות

0 תגובות