שלא יעבדו עליכם: כך תבחרו בסופר לחם בריא באמת

הדיאטנית הקלינית הדס רק צימרמן מסבירה על ההבדלים בין לחם מלא, קל ורגיל.

מהם ההבדלים בין לחם מלא לבין לחם לבן?

באופן כללי קיים הבדל גדול בין לחם מקמח מלא לבין לחם מקמח לבן:

לחם העשוי מקמח לבן מתפרק במהירות בגוף ולמעשה מתנהג כסוכר. לעומת זאת לחם מקמח מלא מתפרק באיטיות. השוני במהירות הפירוק בין לחם לבן למלא, נובע מכך שלחם מקמח חיטה מלאה, נטחן עם גרגרי החיטה על כל מרכיביהם – הנבט, האנדוספרם, שהוא חלק מגרעין החיטה וסובין. בגרגרי החיטה מצויים ויטמינים, מינרלים, סיבים וחלבון בתכולה גבוהה. זאת לעומת הקמח הלבן שבתהליך היצור שלו מוציאים את הנבט והסובין.

שימו לב! "לחם מלא" בסופר אינו בהכרח לחם בריא

הבעיה שלנו כצרכנים היא, שבחירה ב”לחם מלא” לא מבטיחה שמדובר בלחם איכותי. זאת מכיוון שעל פי התקן הישראלי (בניגוד לתקן האירופי), בשביל להרוויח את המיתוג “לחם מלא” מספיק שהמוצר יכיל 51% של קמח מלא, וכל השאר לבן.

בעיה נוספת היא המניפולציות השיווקיות של החברות התעשייתיות, שעשויות להטעות את הצרכן התמים. לחמים שונים עשויים ליצור רושם מלא ולשאת את הכותרת “לחם בריאות”, בעוד שמדובר בלחם לבן שנצבע בקרמל שרוף, המצויין על גבי האריזה כ- E150).

עוד מרכיב שכדאי לשים לב אליו כשקונים לחם הוא שומן הטרנס הידוע לשמצה, שאף הוצא מהחוק בארה”ב. מדובר בשמן צמחי נוזלי, שעבר הקשיה בתהליך תעשייתי. בתהליך הזה משתנות תכונותיו של השמן, והתוצר הסופי לא מתפרק לנו בגוף, ונוטה להצטבר על דפנות כלי הדם. לכן אינו מומלץ כלל לצריכה. לכן , שימו לב שבבחירת הלחם לא ימצא שומן הטרנס.

נתון מפתיע נוסף הוא לגבי סוכר. קיימים לחמים על המדף שמוסיפים להם סוכר. תוספת של סוכר או כל ממתיק מלאכותי אחר ללחם, אינן תורמות לבריאות ואינן הכרחיות לתוצר הסופי.

דבר נוסף שכדאי לשים לב אליו בבחירת הלחם הוא הנתרן. הנתרן הוא למעשה מלח, המהווה מינרל חשוב לתהליכים רבים בגוף. נתרן משמש בתעשייה לשימור ולשיפור הטעם של המוצר, אך מאחר והיום אנו ניזונים בעיקר ממזון מעובד שמכיל רמות נתרן גבוהות יחסית, צריכת המלח המצטברת שלנו עולה לרוב בהרבה על המינון המומלץ. זה עשוי להשפיע על עליית לחץ הדם, מחלות לב וכלי דם. מינון הנתרן המומלץ לאדם הוא 2.5 גרם ליום, כלומר כפית מלח אחת ביום.
שימו לב, שגם ללחם מוסיפים נתרן ברמות שונות. יש לבחור את הלחם עם רמות הנתרן הנמוכות ביותר ממה שנמצא על מדף.

לחם מלא או קל – מה טוב יותר לדיאטה ולבריאות שלכם?
תמונה: shutterstock

אל תפלו בפח – קראו את רשימת הרכיבים

כיצד לבחור את הלחם המכיל 100% חיטה מלאה? יש לבדוק את רשימת הרכיבים. הרכיבים מופיעים ברשימה לפי סדר יורד. כלומר הרכיב הראשון נמצא באחוז הגבוה ביותר באותו מוצר וכך בסדר יורד. נבחר את הלחם שהרכיב הראשון בו הוא קמח מחיטה מלאה/ קמח שיפון/ כוסמין, תלוי בסוג הלחם.
אם רואים ברכיבים שהרכיב הראשון הוא מים – סימן שזהו לחם פחות איכותי ולא מומלץ לבחור בו. כמו כן, יש לוודא שאין בלחם חומרים משמרים, או חומרי התפתחה תעשייתיים, שהוא אינו מכיל שומן טרנס או תוספות של סוכר ושרמת המלחים (נתרן) בו נמוכה.

מומלץ לקרוא גם:

לחם מלא או קל – מה טוב יותר לדיאטה ולבריאות שלכם?

המלצה של דיאטנית: שינויי התזונה לסובלים מרמת סוכר גבוהה בדם

עקבו אחרי ערוץ הבריאות

0 תגובות