כך תעברו את ט”ו בשבט בשלום: עצות לשמירה על הבריאות לגדולים ולקטנים

לקטנים סכנת חנק ולגדולים סכנת השמנה – מומחי מרכז שניידר עם עצות חשובות איך לעבור את ט"ו בשבט בשלום.

מערכת
21.08.2021

שמרו על הילדים מסכנת חנק מפיצוחים

ט”ו בשבט, חג האילנות המתקרב ובא, יכול להסב הנאה רבה לילדים, בהיותו חג הטבע בו אוכלים פירות יבשים ופיצוחים מסוגים שונים. עם זאת הוא עלול להיות גם מסוכן מאוד עבורם.

מדי שנה, במהלך ט”ו בשבט, מגיעים לחדרי המיון בבתי החולים בארץ תינוקות, פעוטות וילדים קטנים, שנפגעו כתוצאה מאכילת פירות יבשים ומיני פיצוחים, ולכן חשוב לנו להדגיש כי תינוקות בשנת החיים הראשונה ופעוטות מגיל שנה ועד גיל 5 שנים, נמצאים בסיכון גבוה להיפגע מחנק במקרה של אכילת פירות יבשים ופיצוחים, והדבר עלול להגיע עד לחנק ומוות. הסיבה לכך היא שדרכי הנשימה של ילדים קטנים אינן מפותחות דיין: הן צרות וקטנות יותר משל מבוגר. רפלקס השיעול שנועד להוציא חפץ זר שחדר לדרכי הנשימה אינו מפותח דיו. בנוסף לילדים קטנים אין שיניים טוחנות מפותחות וחזקות בכדי ללעוס היטב את המזון. לכן קיים סיכון גדול יותר לשאיפה של מזון בשלמותו אל תוך הגרון.

לכן, חשוב מאוד למנוע מתינוקות וילדים מתחת לגיל 5, כל מגע עם פיצוחים מסוגים שונים: אגוזים, בוטנים, גרעינים, קשיו, שקדים וכדומה. בנוסף, כשמוגשים לילדים קטנים, חשוב לחצות פירות יבשים ופירות עגולים לאורכם על מנת למנוע חנק ולהוציא את הגרעינים מהפירות הניתנים לפעוטות.

עצה למבוגרים – איך להימנע מהשמנה במהלך החג?

גם עבור המבוגרים מספק חג ט”ו בשבט אתגר בריאותי, בדמות השמנה מיותרת עקב אכילה מוגזמת של פירות יבשים ופיצוחים.
אם אתם רוצים לשמור על הגזרה, ולא להעלות קילוגרמים מיותרים במהלך החג, מומלץ לאכול פירות יבשים, גרעינים ואגוזים בכמות מתונה.

פירות יבשים

הפירות היבשים מעניקים אנרגיה זמינה ולכן ניתן לאכול מהם לפני פעילות גופנית (בכמות המתאימה, כמובן). הם עשירים בסיבים ולכן יכולים לתרום לפעילות מעיים תקינה, בפרט לאלו הסובלים מעצירות. בנוסף, הם עשירים במינרלים כמו: אשלגן, מגנזיום, זרחן וברזל.

מנת פרי (כ- 50 קלוריות) נחשבת לתאנה מיובשת גדולה (או 2 קטנות) או 2 תמרים לחים או 2 שזיפים מיובשים או 3 משמשים מיובשים או כף צימוקים או 4 פרוסות תפוח עץ מיובש או פלח אננס מיובש.
עדיף לבחור פירות יבשים ללא תוספת סוכר.

שקדים ואגוזים

שקדים ואגוזים אמנם עתירי קלוריות ושומן, אך יש להם יתרונות בריאותיים רבים. הם עשירים בשומן בלתי-רווי, חלקם גם חומצת שומן מסוג אומגה-3, בנוסף למינרלים כמו מגנזיום וסידן. כל אלה משפרים את פרופיל השומנים בדם (מורידים את רמות הכולסטרול) ומסייעים במניעת סוכרת ומחלות לב.

מנה (45 קלוריות בממוצע) נחשבת ל- 4 חצאים של אגוזי מלך או 7 יחידות שקדים או 8 יחידות קשיו או בוטנים. מומלץ לאכול את האגוזים והשקדים בצורה הטבעית שלהם ללא קלייה, וללא תוספת מלח.

הטיפים מובאים מאת מומחי מרכז שניידר לרפואת ילדיםפרופ’ יחזקאל ויסמן, מנהל המיון ומיכל גילאון, דיאטנית קלינית מהיחידה לתזונה ולדיאטה.

עקבו אחרי ערוץ הבריאות

0 תגובות

אולי יעניין אותך גם: