תזונה נכונה לילדים – גם בשעות אחר הצהריים

אחרי שעות הלימודים מתחילים החוגים – אז איך אפשר לכוון את הילדים לאכול נבון גם בשעות אחה”צ? רותי אבירי, דיאטנית קלינית, עם המידע והטיפים

שמרית [שם אמיתי (: ], אם חד הורית לנדב (10) ורומי (6), הגיעה אלי לקליניקה כשהיא מרגישה ש“רב הזמן אוכלים אצלנו בבית אוכל בריא והארוחות מאוד בריאות, אבל אני מרגישה שמה שהילדים מצליחים לאכול בין ארבע לשבע הורס את כל הבריאות שאני מנסה להכניס הביתה ובעיקר כשאנחנו מסתובבים בחוץ לפני ואחרי החוגים של הילדים..”

עם החזרה ללימודים, רבות כבר נכתב והושקע בדיונים ופתרונות על ארוחת הבוקר ועל הכריך שנלקח לבי”ס.. אולם יש משבצת ביום שלא עולה מספיק לשיחת היום. פעמים רבות היא מסתיימת בצריכת חטיפים ומזונות לא בריאים…המשבצת הזאת היא “הלפני” ו”אחרי” החוגים. גם בה חשוב לתכנן מה הילד יאכל כדי להעלות את הסיכוי שזאת תהיה גם “משבצת” בריאה ביום.

לפני הכל- שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

יש חשיבות רבה לגיל הילד, לאיזה חוג הוא הולך (בישיבה או בפעילות), באיזה שעה החוג מתקיים והאם עבר בבית לפני החוג או הלך ישר מבי”ס ואפילו לשאלה האם הילד באמת אוהב את החוג או שאנחנו שולחים אותו לשם בעל כורחו…

קרדיט: shutterstock

טיפים להתמודדות עם מצבי האוכל הלא בריא שהחוגים מציבים בפנינו

  1. דבר ראשון, חשוב לוודא שהילד לא מגיע לחוג רעב. לעתים קרובות הילדים אכלו מזמן את ארוחת הצהריים וכבר הספיק להתפתח בהם רעב אמיתי שכדאי לנסות לספק באוכל אמיתי (כריך בריא/ יוגורט עם פרי/ מנת פסטה קטנה/ כל מזון אמיתי אחר..) לפני שמגיעים לחוג.

2. ילד רעב לא רק שיהנה פחות בחוג, אלא שלא יוכל לעמוד בפיתויים שיביאו ילדים אחרים או שיקרו על דרככם בדרך לחוג: גלידריה, מכולת, וכו’.

3. לא כדאי להרגיל ילד לאכילת חטיף באופן קבוע לפני או אחרי החוג כי כך הוא יאכל אותו מתוך הרגל גם כשלא יבוא לו.

4. אם לקחתם את הילד או שהלך לבדו מבי”ס ישר לחוג, דאגו לצייד אותו במזון נוסף. כריך בריא נוסף יכול לעשות את העבודה מצוין. אם לא בא לכם או לו לאכול כריכים עד הערב, אפשר לשלוח איתו גם קופסה עם כל תבשיל שהכנו באותו יום ולא יתקלקל עד שיאכל. אם צריך, צידנית קטנה יכולה לשרת אותנו נאמנה בדאגה לכך. רצוי שהקופסה תהיה אסטטית ולא לשכוח לצרף יותר שתיה (מים כמובן).

5. לילדים הגדולים יותר אנחנו נוהגים פעמים רבות לתת כסף “שיקנה לו משהו בדרך לחוג”. עם יד על הלב, בואו נודה… ה”משהו” הזה לא יהיה טייקאווי של סלט ..(:  במקרה הטוב, זה יהיה פיצה או פלאפל. במקרה הפחות טוב זה יגמר בקניית חטיפים למיניהם.  לכן, גם כאן, לעדיף השקיע במחשבה ובביצוע ולשלוח עם הילד אוכל לכל היום כבר מהבית.

6. כמובן שאם ישנה אפשרות, עדיף שהילד יעבור בבית לפני החוג, ויאכל ארוחת צהריים טובה, שתמנע ממנו להיות רעב כמה שעות אחרי.

7. גם אם הילד לא רוצה לקחת אוכל להמשך היום, תתעקשו!  תוכלו לומר: “זה תפקידי ההורי לדאוג שיהיה לך איתך מספיק אוכל למקרה שתהיה רעב, ואתה תחליט אם בכלל וכמה אתה תרצה לאכול ממנו..” כשהילד מסרב לקחת הוא לרב יהיה שבע, אך ברגע האמת שתגיע השעה בה יהיה באמת רעב, הוא מאוד ישמח על הקופסה מהבית שיש לו בתיק.

8 כדאי להקפיד גם לשים בה ירק או פרי בצורה אסטטית ומפתה.  בשעת רעב אמיתי הכל יאכל..

9. בסיום החוגים, במיוחד אם הם נגמרו קצת מאוחר, יש לפעמים נטייה עם הילדים הקטנים “לסיים כבר עם ארוחת הערב בחוץ ולהגיע הביתה ישר למקלחות ולשינה..” המשמעות של זה היא שלרב זה יגמר בפיצה או מזון מהיר אחר שאינו בהכרח בריא. זה מעולה שנפנק את עצמנו לפעמים, אבל כדאי להיזהר לא להפוך את זה להרגל.

10. חשוב חשוב חשוב לוודא שהילד הולך לחוג שהוא אוהב ולא חלילה לנסות לפתות אותו ללכת לחוג, שאנחנו רק רוצים שהוא ילך, על ידי קניית חטיפים עבורו לפני או אחרי החוג.  חוגים נועדו לגרום לילדים הנאה. חובות כבר יש להם מספיק בבי”ס ובבית!  במעשה כזה כאילו אמרנו לו : אם תסכים לסבול בחוג, אני אתן לך אח”כ משהו טוב. המסר שהועבר לו הוא שהחטיף הוא “משהו טוב”. האם זה באמת מה שהתכוונו?

לסיכום, חוגים הם תבלין נפלא לחגים וכדי לזכור שבד”כ הם עלולים לשבש נסיונות של אכילה בריאה עבור הילדים ולתכנן מראש את ה”פני ואחרי החוג” גם לשביעות רצונות ולפי העדפותיו של הילד.

רותי אבירי הנה  דיאטנית קלינית R.D., מתמחה בייעוץ להורים ומשפחות ומרצה בחברות וארגונים על הקשר בין תזונה בריאה במשפחה, איכות חיים ואיכות ארגונית.

הכנסו לדף הפייסבוק של רותי אבירי: רותי אבירי

מומלץ לקרוא גם:

מה עושים כשהילד רוצה רק שניצל ולא מסכים לאכול ירקות ופירות?

עקבו אחרי ערוץ הבריאות

0 תגובות