7 שעות שינה בלילה, כי אין דבר כזה: “אין לי זמן לישון”

שוב לא ישנתם הלילה? למה שינה חשובה לנו ואיך אפשר להקפיד עליה?

הנשים העסוקות ביותר, שצריכות להחזיק הרבה כדורים באוויר, הן אלו שהכי צריכות למצוא את הזמן לישון. כן, שבע שעות כל לילה. אחרת אנו “צועדות בבטחה אל התמוטטות גופנית ונפשית”, כהגדרת אחת מחוקרות השינה.

למה חשוב לישון מספיק שעות?

כי זה משפר את מצב הרוח, עוזר לשמור על משקל גוף בריא ועל כושר גופני טוב, תורם ליצירתיות וקבלת החלטות נבונה, מגן ממחלות כרוניות כמו סוכרת, לחץ דם גבוה ומחלות לב, מקטין סיכון לתאונות דרכים. חשוב לישון מספר שעות רצופות בחושך, כדי לשמור על רמות תקינות של הורמון השינה מלטונין, הנחשב “נוגד חמצון” כלומר מונע נזק לתאי הגוף.

אני רוצה לשתף בסיפור אישי: מאז ומתמיד נחשבתי עוף מוזר בכל הנוגע לשינה. בשנות העשרים המוקדמות, כסטודנטית לרפואה, התחלתי לשים לב שאם אני לא משלימה 7 שעות שינה בלילה – אני “חצי בן אדם” למחרת – מתקשה לשנן חומר לימוד, לא מתנסחת בדייקנות, מתנהגת בתוקפנות וזקוקה להרבה כוסות קפה והמון מתוק כדי להישאר ערה. כשהפכתי לאמא ויצאנו לבלות, קלקלתי תמיד את החגיגה כשביקשתי לסיים אותה לפני חצות, כי הרי צריך לקום בשבע בבוקר לעבודה ולילדים; אודי, בן זוגי, הדביק לי את הכינוי “סינדרלה” – על שם הכרכרה המפוארת מהאגדה  שתחזור בשעת חצות להיות דלעת. קנאתי באופן עמוק בחברים לעבודה שסיפרו כי הם מצליחים “גם וגם” – גם לבלות וגם ללמוד, גם לישון מעט וגם להרגיש נפלא. רק לאחרונה, כשהתחילו להתפרסם עוד ועוד מחקרים על הנזק הבריאותי בחוסר שינה מתמשך – הבנתי כי דווקא הגוף שלי הוא ששידר לי משהו נכון.

למספר הקסם “7” היה מחיר: וויתור על זמן איכות עם חברות; מעט מדי זמן לתחביבים, פחות אירועי תרבות. בגיל צעיר יחסית עשיתי את הבחירה שלי. כי כאשר אני ישנה כמו שצריך אני ממוקדת, יעילה ובעיקר הרבה יותר נחמדה לסובבים אותי. כי רק בפרסומות יש “גם וגם”.

ד”ר רחלי ווילף מירון הנה מומחית לרפואת ילדים ומינהל רפואי ומרצה בכירה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב.

    הרשמה לניוזלטר

    !זמן מעולה להרשם לניוזלטר שלנו
    .הישארו מעודכנים בתכנים של כל הערוצים

    עקבו אחרינו

    0 תגובות