טיול יום בדרום: מקושי לפינוק בשמורת עין-גדי

גן בוטני, ארכיאלוגיה, ספא וכמובן המפלים והמעיינות המושלמים מחכים לכם באזור עין גדי

עין גדי הוא אחת מפיסות גן העדן שיש לנו בארץ. בלב השממה של מדבר יהודה ממוקם נווה מדבר שופע מים, מעיינות ומפלים, צמחיה ובעלי חיים. אין כמו הקונטרסט הזה של נווה מדבר כדי לספק לנו נוף עוצמתי ביופיו. שמורת עין גדי היא שמורה יחסית גדולה ואפשרויות הטיול בה רבים. האפשרות הקלה ביותר היא הליכה מהכניסה לשמורה לאורך נחל דוד עד למפל דוד שגובהו 36 מטר והוא המפל הזורם הגבוה ביותר בארץ מחוץ לרמת הגולן. המפל מהמם ומרשים ומומלץ בכל מקרה להגיע אליו, ההליכה לאורך הנחל מישורית ונעימה וניתן לשכשך במימי הנחל להתרעננות.

מפל דוד עין גדי, ים המלח
מפל דוד, עין גדי. צילום: סיון דין

אפשרות נוספת, עבור מי שמגיע עם שני רכבים, היא להשאיר רכב אחד בכניסה, לנסוע עם הרכב השני לחניון תל גורן, ולעשות מסלול שכולל בתוכו את תל גורן (שרידי ישוב מתקופת המלכים במאה 10 לפני הספירה), מעיין עין גדיהמקדש הכלקוליתי מהאלף ה-4 לפנה”ס, מפל דוד (מהמסלול הראשון) ומסתיים בכניסה לשמורה. המסלול מעט יותר ארוך ומאתגר, כולל בתוכו עליה לא קלה וירידה מאתגרת ומספק תצפית נהדרת לעבר ים המלח.

המקדש הכלקוליתי, עין גדי
המקדש הכלקוליתי, עין גדי. צילום: shutterstock

להיות אינדיאנה ג’ונס

למשפחות חובבות ארכיאולוגיה מומלץ לבקר בבית הכנסת העתיק של עין גדי. זהו בית כנסת מהמאה ה-5 לספירה ובו כתובת מעניינת בארמית המקללת את מי שיעז לגלות את סוד העיירה. מה הוא אותו סוד? חוקרים משערים, כי הסוד הוא הפקת צמח האפרסמון – לא הפרי שאותו אנחנו מכירים היום, אלא צמח שממנו היו מפיקים בושם יקר מאוד. חז”ל אמרו על הבושם שהיה מגניב (מבריח גנבים) מטריף (גברים היו הולכים שבי אחרי נשים עם ריח בושם האפרסמון) ומדליק (דליק). כנראה שתושבי עין גדי היו מתפרנסים מהפקת הצמח, וגילוי של ה”סוד” היה פוגע בפרנסתם.

בית הכנסת העתיק כין גדי. צילום: Ziko van Dijk / CC BY-SA 3.0
בית הכנסת העתיק כין גדי. צילום: Ziko van Dijk / CC BY-SA 3.0

צמחים רבותיי צמחים

חובבי הבוטניקה ישמחו לגלות בתוך הישוב עין גדי יש גן בוטני מהמם ובו אוסף גדול של צמחים הן מהארץ ומן העולם. הגן הוא כה מדהים ביופיו עד כי אפשר להתבלבל ולשכוח כי אנו נמצאים במדבר. בפסח הגן מלא לבלוב ופריחה ומומלץ בחום לבקר בו.

מעבדות לפינוק

לאחר שהתאמצנו כל היום ו”עבדנו” קשה, מגיע לנו בהחלט לסיים את הטיול ולהתפנק במתחם חמי עין גדי. שם נמצאות בריכות תרמו מינרליות, פינת מריחת בוץ, וטיפולי ספא שונים. כי אין כמו מסאז’ טוב בשביל להפנים את מהות הביטוי “יחי החופש”.

עין גדי

    הרשמה לניוזלטר

    !זמן מעולה להרשם לניוזלטר שלנו
    .הישארו מעודכנים בתכנים של כל הערוצים

    עקבו אחרינו

    0 תגובות